حکم غناء از دیدگاه اسلام
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده محمد نبی حسنی
- استاد راهنما حسن عابدیان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1383
چکیده
غنا از دیدگاه لغویین عبارت از صوتی است که شنیدن آن طرب انگیز باشد؛ و از دیدگاه فقهای اسلام که تعریف جامع و مشترکی را از میان تعاریف برگزیده اند، غنا همان صوت مطرب و متناسب با مجالس لهو و لعب است. از آن جایی که غنا و موسیقی همواره و به صورت گسترده ای در جوامع بشری گوناگون وجود داشته است، با بررسی تاریخی دقیقاً نمی توان دریافت که موسیقی از چه زمانی و توسط چه اشخاصی یا قبایلی پا به عرصه گیتی نهاده است؛ به همین دلیل، نظریات گوناگونی در زمینه پیدایش غنا و موسیقی ارائه شده است؛ اما اوج موسیقی در سرزمین ایران، به زمان خسرو پرویز و همچنین خلفای بنی امیه باز می گردد. از سوی دیگر، حکم غنا و موسیقی نیز در میان فقهای اسلامی دچار اختلاف بسیاری است؛ عده ای از آنان معتقد هستند که غنا به خودی خود مباح بوده، و ممکن است به وسیله عوارض خارجی حکم حرمت و یا کراهت بر آن مترتب شود. عده ای دیگر نیز بر این عقیده هستند که غنا به طور مطلق حرام بوده، و حرمت آن در نفس غنا نهفته است، و هیچ ارتباطی به عوامل خارجی ندارد. قابل توجه است که حکم جواز و یا حرمت غنا از نظر فقها، با تکیه بر آیات و روایات و اجماع بیان شده است، که هر کدام از نظرات در جای خود مستلزم بحث و نقد می باشد. اما مستندات فقهای شیعه پیرامون حرمت غنا، شامل دسته ای از روایات است که دارای شهرت بوده، و بر اساس آن، فتوا بر حرمت غنا صادر شده است. سوق به سوی فساد اخلاقی، غفلت از یاد خدا، آثار زیان بار بر اعصاب، و ابزار استعمار بودن، از حکمت های حرمت غنا می باشد. البته غنای زن در مراسم عروسی زنانه، و حداء از استثنائات غنا به شمار می رود. همچنین برای اینکه یقین پیدا کنیم که اطاعت امر مولی را انجام داده ایم، باید از آوازهای مشکوک هم اجتناب نماییم.
منابع مشابه
معنیشناسی غناء و حکم آن
گوش دادن به آوا و صدای دلپسند ممنوع نیست و غناءِ ممنوع عبارت است از غنای مطرب که جذبه ویژهای دارد و همانند شراب سرمستی میآورد. در این مقاله به ارائه دلایل اصلی حرمت غناء مطرب و تبیین انگیزههای اساسی حرمت و بیان بسیاری از مسائل اساسی باب غناء که مردم بهویژه جوانان دوست دارند تا درباره آنها بدانند پرداخته شده است و خاطر نشان شد که: ادلّه مهم تحریم غناء عبارتند از: قرآن، سنت، اجماع، عقل. همچنین...
متن کاملبررسى حکم سنگسار در اسلام
حکم سنگسار یکى از احکام مسلّم اسلامى است که همه مکاتب فقهى اسلام به لحاظ مستندات غیرقابل انکار فقهى، بر اسلامى بودن آن اتفاق نظر دارند.نگارنده در این مقاله قصد دارد پیشینه تاریخى سنگسار را در بخش اول، و چیستى و شرایط مجازات سنگسار در فقه را در بخش دوم، و مستندات فقهى حکم سنگسار را در بخش سوم تبیین نماید.
متن کاملحکم عزاداری بر میت از دیدگاه عامه
أکثریت أهل سنت نیز همچون شیعه در مورد حکم عزاداری بر میت به صورت کل بحث نکرده اند بلکه صرفاً به ذکر مصادیق و بررسی حکم مصادیق بسنده کرده اند. حال سوال این خواهد بود که عزاداری بر میت از دیدگاه عامه چه حکمی دارد؟ در این باره در مورد حکم عزاداری از دیدگاه أهل سنت هم سه مصداق مورد بررسی قرار میگیرد: (1-گریه 2-ندبه 3-پاره کردن لباس..) و یکی از نظریات در مورد هر سه مصداق، حرمت است یعنی در بین أهل سن...
متن کاملبررسی موارد جواز غناء از دیدگاه فریقین
نوشتار حاضر به تشریح دیدگاه های فقهی فقهای شیعه و اهل سنت در احکام غنا و موسیقی حرام و مصادیق حرام و مجاز آن می پردازد و استثناهای غنا از منظر فقه امامیه و مذاهب اربعه اهل سنت را بیان می کند. نویسنده نخست تفسیری از مفهوم غنا در لغت، اصطلاح، فرهنگ قرآن و روایات ارائه داده، سپس تفاوت غنا با موسیقی و صدای مطرب و مرجّع و مصادیق غنا را بررسیده و دیدگاه های مختلف در مصداق غنا را تحلیل می کند. آن گاه ا...
15 صفحه اولغناء و موسیقی از دیدگاه فقه امامیه
غناء یکی از مباحث دامنه دار فقه امامیه و یکی از مسائل مبتلا به در عصر کنونی است که در ذهن مردم ابهامات فراوانی راجع به حکم آن وجود دارد. ویژگی هایی برای غناء بیان شده که این خصوصیات، آن را از دیگر آوازها متمایز ساخته است. برای همین است که در فقه امامیه آوازی که با این خصوصیات باشد حرام دانسته شده است. موسیقی در لغت به معنای فنّ ترکیب لحنها است و معنای اصطلاحی آن فن آوازخواندن و نواختن ساز و آهن...
حکم اقرار مریض از دیدگاه مذاهب خمسه
اهمیّت و ارزش اثباتی اقرار به عنوانی یکی از ادلة اثبات دعوی، بر کسی پوشیده نیست. اقرار شخص عاقل به زبان خویش به دلیل عقل و شرح نافذ است و اقرار کننده به مفاد اقرار خود ملزم می شود. در مورد نفوذ اقرار شخص سالم هیچ گونه نزاعی بین فقها و حقوقدانان وجود ندارد ولی در مورد اقرار مریض در مرض موت اختلاف شده و بین مذاهب اسلامی اقوال مختلفی وجود دارد. این مقاله نظر به اهمیّت موضوع، ضمن بیان معنای اصطلاحی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023